Fokusområde: Den gode klassekultur
- Undervisningsmål 1: Aftale fælles sociale regler og værdier i klassen
- Undervisningsmål 2: Opnå øvelse i at kunne efterleve de sociale regler og værdier i klassen
- Undervisningsmål 3: Styrke bevidstheden omkring egen indflytte på og ansvar for den fælles klassekultur.
Fokusområde: Relationsdannelse
- Undervisningsmål 1: Udvikle kompetencer til at skabe gode relationer til de andre elever i klassen
- Undervisningsmål 2: Opnå større bevidsthed omkring eget ansvar for at skabe og vedligeholde gode relationer til de andre
- Undervisningsmål 3: Opnå større bevidsthed omkring det fælles ansvar for, at klassen fungerer socialt.
Fokusområde: Den gode klassekammerat
- Undervisningsmål 1: Opnå viden om, hvordan man kan være en god kammerat
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til at være en god kammerat
- Undervisningsmål 3: Udvikle kompetencer til at kunne hjælpe andre til at være en god kammerat.
Fokusområde: Konflikthåndtering
- Undervisningsmål 1: Opnå viden om metoder til konstruktiv konflikthåndtering
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til at kunne håndtere konflikter sammen med en voksen
- Undervisningsmål 3: Udvikle kompetencer til at kunne håndtere mindre konflikter på egen hånd.
Fokusområde: Det gode samarbejde
- Undervisningsmål 1: Styrke forståelsen af og viden om samarbejde
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til bedre at kunne samarbejde i klassen
- Undervisningsmål 3: Styrke fælles kultur omkring samarbejde i klassen.
Fokusområde: Følelser og antimobning
- Undervisningsmål 1: Opnå viden om, hvordan drillerier og mobning kan opstå, samt konkrete muligheder for at kunne modarbejde dette
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til bedre at kunne forstå egne følelser og handlinger, samt hvordan disse kan hænge sammen
- Undervisningsmål 3: Udvikle kompetencer til bedre at kunne forstå andres følelser og handlinger, samt hvordan disse kan hænge sammen.
Fokusområde: Vores gode klasse
- Undervisningsmål 1: Styrke bevidstheden om egne værdier
- Undervisningsmål 2: Styrke bevidstheden om respekt for andres værdier
- Undervisningsmål 3: Definere og styrke bevidstheden om klassens fælles værdier.
Fokusområde: Konflikthåndtering
- Undervisningsmål 1: Opnå større viden om metoder til konstruktiv konflikthåndtering
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til at kunne håndtere konflikter konstruktivt og på egen hånd
- Undervisningsmål 3: Udvikle kompetencer til at kunne hjælpe andre elever med at håndtere deres konflikter.
Fokusområde: Antimobning
- Undervisningsmål 1: Opnå større viden omkring drillerier og mobning, samt hvilke mulige betydninger og konsekvenser dette kan have for de implicerede
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til at kunne modarbejde og sige fra over for mobning og drillerier
- Undervisningsmål 3: Styrke bevidstheden om fælles ansvar for at modarbejde og sige fra over for mobning og drillerier i klassen.
Fokusområde: Digital dannelse - Dit liv på nettet
- Undervisningsmål 1: Styrke kendskabet til sociale medier og perspektiver på mere eller mindre hensigtsmæssig digital adfærd
- Undervisningsmål 2: Styrke bevidstheden om det sprog, børnene selv bruger på sociale medier, samt hvad det betyder og kan have af mulige konsekvenser
- Undervisningsmål 3: Udvikle kompetencer til at kunne forholde sig kritisk og bevidst til egen adfærd på sociale medier samt definere fælles digitale regler i klassen.
Fokusområde: Pubertet
- Undervisningsmål 1: Opnå større viden om det modsatte køn
- Undervisningsmål 2: Opnå større viden om det modsatte køn
- Undervisningsmål 3: Styrke åbenhed og respekt for hinandens forskelligheder.
Fokusområde: Fordomme og forskellighed
- Undervisningsmål 1: Opnå større viden og nysgerrighed omkring fordomme og det, man tror om andre
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til at kunne forholde sig kritisk og undersøgende til generelle fordomme
- Undervisningsmål 3: Udvikle kompetencer til at kunne forholde sig kritisk og undersøgende til egne fordomme.
Fokusområde: Digital dannelse - Dit liv på nettet
- Undervisningsmål 1: Opnå større viden om digitale problematikker og muligheder
- Undervisningsmål 2: Udvikle større bevidsthed om hensigtsmæssig digital adfærd og etik
- Undervisningsmål 3: Udvikle egen digital adfærd og kommunikation.
Fokusområde: Social pejling – fælles kommunalt projekt.
Fokusområde: Nye klassefællesskaber
- Undervisningsmål 1: Styrke kendskabet til de nye klassekammerater
- Undervisningsmål 2: Styrke tilliden og relationer til de nye klassekammerater
- Undervisningsmål 3: Styrke det nye fællesskab i klassen.
Fokusområde: Svære følelser
- Undervisningsmål 1: Styrke muligheder for at kunne tale åbent omkring følelser og udfordringer
- Undervisningsmål 2: Udvikle kompetencer til at kunne forholde sig konstruktivt til andres udfordringer
- Undervisningsmål 3: Udvikle større bevidsthed omkring egne udfordringer, samt muligheder for at kunne håndtere disse.
Fokusområde: Jeg er teenager!
- Undervisningsmål 1: Opnå større viden og bevidsthed om at være teenager
- Undervisningsmål 2: Styrke fælles forståelse i klassen om at være teenager
- Undervisningsmål 3: Styrke bevidstheden omkring egne perspektiver på og holdninger til at være teenager.
Fokusområde: Unges rettigheder og medborgerskab
- Undervisningsmål 1: Opnå viden om unges rettigheder, pligter og muligheder
- Undervisningsmål 2: Opnå øvelse i at deltage aktivt i fælles debatter og kunne give udtryk for egne meninger og holdninger
- Undervisningsmål 3: Udvikle bevidstheden om muligheder for at kunne deltage aktivt i beslutningsprocesser.
Fokusområde: Identitet
Undervisningsmål: Styrke bevidstheden om eget værd, mål, muligheder og (ud)dannelse.
For specialklasserne gælder, at eleverne arbejder med udvalgte områder, som matcher elevgruppens alderstrin.